0
Rendeléseim Kívánságlista Összehasonlítás Legutóbb nézettek Legutóbbi keresések Személyes adatok Bejelentkezés Regisztráció

Ásványi anyagok, vitaminok nélkülözhetetlen szerepe a fogyásban

Ahhoz, hogy helyesen táplálkozzunk, figyelembe  kell vennünk szervezetünk szükségleteit. Az energiaszükségletet megfelelő mennyiségű zsírral, fehérjével és szénhidráttal érhető el. Mindezek mellett nélkülözhetetlen szerepe van  a vitaminoknak, ásványi anyagoknak,nyomelemeknek , probiotikumoknak és természetesen a folyadékpótlásnak.

Vitaminoknak  nevezhetjük azokat a szerves anyagokat, amelyek elengedhetetlenek az élő sejtekben zajló anyagcsere-folyamatokhoz és a szervezet egészséges működésének fenntartásához,mivel közreműködnek azok a biokémiai folyamatának a szabályozásában . A vitaminokat két nagy csoportra oszthatjuk :A vízben oldódó vitaminokról fontos tudni,hogy a bevitel után néhány órával kiürülnek a szervezettből,A másik csoport a zsírban oldódó vitaminok,amik viszont elraktározódnak a szervezetben. Az alábbiakban ismerjünk meg néhány élelmiszert,gyümölcsöt,zöldséget amelyek vitamintartalma jelentős:

A-vitamin

Nagy mennyiségben megtaláljuk a különböző belsőségekben, tengeri halakban és a tojássárgájában. Az  A-vitamin provitaminját a különböző sárgás, pirosas gyümölcsök és zöldségek tartalmazzák.

B-vitaminok

B-vitaminból nagyon sokféle van, a teljesség igénye nélkül ezeket tartalmazzák a hüvelyesek,tojás,belsőségek,banán,káposztafélék,stb.

C-vitamin

A C-vitamint már 1742-ben is használták ,Szent-Györgyi Albert a paprikából vonta ki először ezt az anyagot. A C-vitamint az emberi szervezet nem képes előállítani, így be kell vinni a szervezetbe. A legtöbbet  a káposzta,cukkini citrusfélék,cékla,ribizli tartalmazza.

D-vitamin

D-vitamint találunk a tengeri halakban, a májban és a tojásban.

E-vitamin

Az E-vitamint egyszerűen pótolhatjuk olajos magvakkal,mint  mogyoró, mandula, de az édes burgonya is rengeteget tartalmaz.

K-vitamin

Ha megfelelő mennyiségben fogyasztunk brokkolit, kelbimbót, kelkáposztát nem kell aggódnunk , hogy szervezetünkben K-vitamin hiány lép fel .

F-vitamin

F-vitaminokat az emberi szervezet nem képes előállítani, de nagy szükségünk van rá. Két fő csoportjuk az omega-3 és az omega-6. Amelyeket étkezéssel kell bevinnünk szervezetünkbe .Ilyen telítetlen zsírsavak természetes forrása a hidegen sajtolt növényi olajok, az olajos magvak és az avokádó.

H-vitamin

A H-vitamin,azaz biotin minden elő lény sejtjében megtalálható,a bélbaktériumok szintézise az emberi szervezet teljes H- vitamin igényét fedezi. Ha ezeket valamilyen gyógyszerek kipusztítják,érzékeny fájó izomzat, kimerültség, ingerlékenység, étvágytalanság, hányinger formájában hívhatják fel a figyelmet hiányukra. Biotint találhatunk a májban, paradicsomban, diófélékben,karfiolban.

P-vitamin

A  bioflavonoidok közé tartozó sárga festékanyag, a flavon vegyülete. A p-vitamin segíti a C-vitamin felszívódását ,erősíti a hajszálereket,paprikából vonják ki. Az ásványi anyagok (makroelemek) és nyomelemek (mikroelemek) olyan szervetlen komponensek, melyek szintén nélkülözhetetlen szerepet töltenek be a szervezet működésében,az anyagcsere- folyamatokban, sejtek, szövetek, szervek felépítésében vesznek részt.

A legfontosabb ásványi anyagokról  és nyomelemekről röviden

Kalcium

A csontok és a fogak építőköve, szükséges a véralvadáshoz, az idegrendszer működéséhez.

Kálium

Szabályozza a vízháztartást, szüksége van rájuk az izomsejteknek és a vértesteknek.

 Foszfor

A csontok és a fogak építőköve, az anyagcsere folyamatokban és a táplálék feldolgozásában játszanak szerepet. A szervezet anyagcseréjét szabályozó pajzsmirigy működésének elengedhetetlen része.

Magnézium

Elősegíti az enzimtermelést, szerepet játszik a fehérjék zsírok,szénhidrátok anyagcseréjében, hozzájárul a csontok, a fogak épségéhez . Tartalmazza a tök,korpa,kakaópor.

Nátrium

A szervezet folyadékháztartását szabályozza.,szükséges a szénhidrát- és fehérje anyagcseréhez, izomműködéshez. Természetes forrása az asztali só. A kén nélkülözhetetlen az egészséges haj és bőrszövetek felépítésében szerepet játszó keratin  előállításához .Tojás,lencse,zöldborsóban van jelen nagy számban.

Cink

Segíti a sebek gyógyulását, a nemi érést, a bőr, a haj, a körmök épségét,szükséges elem az immunrendszer normál működéséhez.Forrása a búzacsíra,olajos halak,tökmag.

Réz

A réz megfelelő működéséhez fontos a szervezetben.

Vas

A vas fő feladata az oxigén- és szén-dioxid-, illetve az elektronszállítás .A vérben a hemoglobin és mioglobin része, illetve számos fehérje anyagcserében résztvevő enzim fontos alkotója. Elsősorban a vörös húsokban belsőségekben, hüvelyesekben , spenótban, petrezselyemben, mák és  mogyoróban található meg.

Szelén

A szelén létfontosságú nyomelem, antioxidáns. Természetes forrásai a dió,rizs,napraforgó mag.

Króm

A króm befolyásolja a szervezetben előforduló inzulin nevű hormon működését ,az életkor előrehaladtával csökken a szervezetben. Krómot tartalmaz a fekete héjú szőlő,magvak,zöldborsó.

Mangán

Mangánra van szükség a fehérjedús táplálékok hasznosításához,a nemi hormonok termeléséhez is, kókusz,mandula,mogyoró tartalmazzaA probiotikumok olyan táplálékkiegészítők, melyek az emberi szervezet szempontjából jótékony baktériumokat tartalmaznak .A probiotikum el nevezés a „pro bios” kifejezésből származik, melynek jelentése „az életért”.

A leggyakrabban előforduló probiotikus baktériumok a Lactobacillus és a Bifidobacterium törzsekbe tartoznak .Lényeges szempont , hogy a hasznos baktériumokat megfelelő arányban és  mennyiségben tartalmazza  a kiválasztott készítmény.

Az étrend-kiegészítők fogalma

hagyományos étrend kiegészítését szolgáló olyan élelmiszer, amely koncentrált formában tartalmaz tápanyagokat vagy egyéb táplálkozási vagy élettani hatással rendelkező anyagokat Ételeink , a zöldségek,gyümölcsök ásványi anyag- és vitamintartalma az elmúlt évtizedekben olyan mértékben csökkent,  nem feledkezhetünk meg a  mezőgazdaságban alkalmazott különféle vegyszerek károsító hatásáról sem.

Ezek mindenki számára indokolttá tehetik az étrend kiegészítők használatát.,de elsősorban ezt természetes vitaminokkal tegyük,az egészséges táplálkozásunkat ne szabad csak ezen készítmények alkalmazásával helyettesíteni.  Ha összetett komplexebb megoldásra van szükségünk,ilyenkor pénztárca kímélő .egyszerűbb megoldásnak tűnhet az étrend kiegészítők alkalmazása.

Az étrend kiegészítők két nagy csoportra oszthatóak. Első csoportba a megváltozott élettani igényt szolgálóak sorolhatóak, például sportolóknak, fizikai munkát végzőknek, fogyókúrázóknak, vagy beteg embereknek ajánlottak. A másik csoport, azaz a funkcionális élelmiszerek amik  semmilyen formában nem térnek el a hagyományos élelmiszerektől, de bennük tápanyag  kiegészítést hajtották végre,ilyen például vitaminokkal dúsított kenyér.

Ha ezeket a termékeket vásároljuk,mindig ellenőrzött készítményt használjunk,és érdemes figyelni a hatóanyag koncentrációjára ill. egyes vitaminok felszívódásához szükséges anyagok társítására is. Fontos az is ,hogy lehetőleg természetes összetevőket tartalmazzanak ,tehát zöldségek,gyümölcsök kivonatai legyenek, Ne tartalmazzanak adalékanyagokat,lehetőleg bio forrásból származzanak az összetevők.

Erre talán a legjobb természetes táplálék a joghurt,de ebből sem mindegy hogy melyiket választjuk. Tekintse meg webáruházunk kínálatát!

Források: Vági Zsolt dietetikus, multi-vitamin.hu, mindmegette,vitaminsziget

Címkék: vitaminok

Számít az Ön véleménye! Szóljon hozzá a témához:

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím (nem publikus):
Honlap:
*Hozzászólás:
 
Hozzászólás beküldése

Kiváló minőség, jóval a piaci árak alatt
A legjobb minőséget kapja, miközben több ezer forintot spórolhat. Ez a pénz az Ön zsebében marad. Jelentkezzen most:
Kiváló minőség, jóval a piaci árak alatt

© 2020 eletmodbazis.hu | Az árak ÁFA mentesek | Az oldalon található anyagok kizárólag a szerző hozzájárulásával és a forrás megjelölésével használhatóak fel.